Tools

10 tools voor het meten van website resultaten

28/10/2022
Deel deze blog

Om het meeste uit je prachtige website te halen, is het uiterst belangrijk om je website resultaten te meten. Met de inzichten die de tools uit deze blog met zich meebrengen, kan je je website volledig optimaliseren. En zoals altijd, hoe beter een website is geoptimaliseerd, hoe meer succes je met je bedrijf kan boeken! In deze blog bespreken we 10 handige tools voor elk bedrijf, om je website te meten én te optimaliseren.

1. Google Analytics

Velen onder ons zijn al bekend met de geweldige tool onder de naam Google Analytics. Met deze tool kan je als bedrijf achter een enorme hoeveelheid inzichten komen, zo kan je er bijvoorbeeld achter komen waar je bezoekers precies vandaan komen, maar ook hoe lang zij op je website zijn gebleven én waar zij dan zijn afgehaakt. Van A tot Z kom je alles te weten over je bezoeker, waarna je kan optimaliseren bij de punten die verbetering nodig hebben, zoals de pagina die ervoor zorgt dat de bezoeker afhaakt.

2. Google Mijn Bedrijf

Een bedrijf opzoeken op Google resulteert vaak tot hetzelfde; een bedrijfsvermelding. Als je namelijk zoekt naar een bioscoop in de buurt, dan zie je bovenaan de resultaten een stukje met daarin de sneltoets naar contact, de website of het maken van een afspraak. Super handig dus, want je valt meteen op! Zorg er alleen wel voor dat deze bedrijfsvermelding er op en top uitziet, want je wil je klanten natuurlijk direct overtuigen. Denk hierbij aan foto’s om een beeld te schetsen, of reviews die de klanten gerust kunnen lezen.  

3. Ubersuggest

Zoekwoorden, dé deur naar SEO en dus tegelijk meer bezoekers genereren. Voor de bedrijven die het lastig vinden om de juiste zoekwoorden te vinden, is Ubersuggest een perfecte tool die een helpende hand uit kan reiken. De tool geeft binnen de kortste tijd aan hoeveel zoekvolume bepaalde woorden ophalen, zodat jij de zoekwoorden kan kiezen met het hoogste volume. Daarnaast geeft de tool ook extra tips voor zoekwoorden, door suggesties te geven door middel van Google Suggest. 

4. ScreamingFrog

Je website scannen en laten beoordelen, is heel gemakkelijk gedaan door middel van het programma ScreamingFrog. Het programma kan zowel gratis als betaald ingezet worden, waarbij de gratis versie tot 500 URL’s kan scannen. Het scannen van een pagina gaat automatisch en na een aantal minuten geeft het programma inzichten weer, die jouw bedrijf en je website een boost kunnen geven. Metadescripties, dubbele content en foutmeldingen zijn hier voorbeelden van, waarna je als bedrijf aan de slag kan met het verbeteren en optimaliseren van de gegeven inzichten. 

5. Google Pagespeed

Dat Google het geweldig vindt als jouw website snel is, weten we inmiddels al een tijdje. Een snelle website scoort hoog op de ranglijsten bij Google, maar hoe weet je of je website wel echt goed werkt? Daar komt Pagespeed om de hoek kijken, waarbij je kan meten hoe snel je website is voor zowel mobiele gebruikers als gebruikers die via een desktop je website bezoeken. Deze snelheid wordt vervolgens uitgedrukt in een score, van 0/100 tot 100/100. Belangrijk is wel dat we duidelijk voor ogen hebben dat een 100/100 score niet meteen betekent dat je website ook razendsnel is, de 100/100 score is wél goed voor scoren bij Google, wat het dus zeker de moeite waard maakt om er gebruik van te maken. 

6. Hotjar

Hotjar is een tool dat het bezoekersgedrag op jouw website kan analyseren, zodat je op handige inzichten kan komen en deze in kan zetten om je website nog beter te maken. Door middel van heatmaps, user polls, surveys en bijvoorbeeld funnel tracking, kan je alle ins and outs van je website volledig analyseren. Door het gedrag van je bezoeker in kaart te brengen, kan je alle verbeterpunten opsporen en oplossen. Hoe beter je de bezoeker zijn ervaring maakt, hoe meer succes je met je website en je bedrijf kan boeken. 

7. Google Optimize

A/B testen kan voor elke website extreem waardevol zijn en Google Optimize biedt hierbij dé helpende hand. Ben je bijvoorbeeld benieuwd naar welke afbeelding betere resultaten op kan halen? Of wil je weten of een stukje tekst wel echt aanslaat? Google Optimize zorgt ervoor dat beide versies (A en B) afwisselend worden getoond aan de bezoeker, zodat je vervolgens kan kijken welke versie beter werkt. De beste versie wint!

8. Google Mobile Friendly Test

Deze tool is ontzettend simpel, maar kan toch een hoop waarde met zich meebrengen. Tegenwoordig zijn we allemaal groot fan van onze smartphones, maar lopen we toch nog tegen een probleem aan… Websites die niet zijn geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. En dit is vervelend, want een website zou je op elk platform moeten kunnen bezoeken, toch? Door middel van de Google Mobile Friendly Test kan je snel en gemakkelijk controleren of jouw website mobiel vriendelijk is, binnen 2 minuten.

9. Google Search Console

Deze tool zorgt ervoor dat je je website kan bekijken door de ogen van Google, wat natuurlijk waardevol kan zijn voor je bedrijf. Welke problemen komt Google tegen op je website en hoe kan je deze problemen vervolgens oplossen? De tool geeft werkelijk alles weer, zodat het optimaliseren van je website binnen de kortste tijd gedaan is. Ook backlinks kan de tool controleren en een score geven, maar het meest opvallende is toch wel de notificaties die de tool kan versturen naar je. Duiken er namelijk problemen op? Geen probleem, Search Console laat het je weten!

10. Google Tag Manager

Tags, pixels en trackingcodes toevoegen aan je website, kan waardevol zijn voor elk bedrijf. Met Google Tag Manager kan je op eenvoudige wijze tags beheren, zodat je bijvoorbeeld fouten kan opsporen, of juist triggers kan toevoegen die automatische zelfgekozen acties in beweging zetten. Deze tags kan je zien als codes en scripts van vroeger, waar alleen de webbouwer écht verstand van had. Tegenwoordig kan je tags zelf gemakkelijk toevoegen, aangezien de tool zeer eenvoudig is. 

Verder lezen.