Online zichtbaarheid

20 manieren om je website te optimaliseren voor Google

24/10/2022
Deel deze blog

Websitebezoekers trekken gaat niet vanzelf, al helemaal niet in de drukke online wereld waar we hedendaags in leven. De vraag is alleen; hoe optimaliseer je je website? In deze blog gaan we 20 manieren bespreken, die allemaal kunnen bijdragen aan jouw perfecte online visitekaartje.

1. Meta beschrijvingen

Metabeschrijvingen vertellen bezoekers in een paar regels wat ze op je pagina kunnen vinden. Er zijn een heleboel discussies over het effect van meta beschrijvingen op het algoritme van Google. Of het nou wel of geen effect heeft, een meta beschrijving verbetert de CTR. De hoge klikfrequentie zorgt uiteindelijk ook voor een verbetering van de rang in de zoekresultaten.

Houd bij het schrijven van een meta beschrijving rekening met een maximaal aantal tekens van 155. Gelukkig bieden de meeste tools een waarschuwing, voor als je als bedrijf over de 155 tekens komt.

2. Titels en tussenkopjes

De paginatitel, ook wel Heading 1 of H1 genoemd, is de zichtbare titel op de pagina. Belangrijke zoekwoorden moeten hierbij altijd worden opgenomen, want daar scoor je weer hoger mee op Google. Zorg er daarnaast voor dat er maximaal één Heading 1 per pagina is, die bovenaan komt te staan. Verder worden tussentitels, Heading 2 en 3 bijvoorbeeld, ook door Google herkend. Niet elk website hostingplatform heeft een duidelijke codering. Webflow en Shopify zijn voorbeelden van hostingplatformen die dit wel op orde hebben.

3. HTML

Wat SEO betreft, is de HTML-titel één van de belangrijkste onderdelen van elke pagina op je website. Elke pagina op je website heeft zijn eigen HTML-titel; dit is de titel bovenaan de browserbalk. Het is ook de titel van de pagina die wordt weergegeven in de zoekresultaten van Google. Net als bij de meta description, moet de HTML-titel aan een aantal zaken voldoen. Zo moet je als bedrijf minimaal één relevant zoekwoord verwerken, moet het maximaal 65 tekens bevatten en moet het een pakkende titel zijn, die mensen echt aanspreekt. Het is daarnaast belangrijk dat er niet té veel zoekwoorden in staan, één of twee zoekwoorden is perfect!

4. De juiste content

Met dank aan slimmere zoekmachines, moet je website waardevolle content bevatten om hoog te scoren in de organische zoekresultaten van Google. Zo moet de content bepaalde punten bevatten, om succesvol te zijn in Google. De pagina moet minimaal 250 tot 300 woorden bevatten, want hoe meer (inhoudelijk goede!) content, hoe beter. De juiste tussenkopjes moeten worden toegepast en gebruik waar mogelijk belangrijke trefwoorden.

5. Snelheid

We kennen het allemaal, als iets nét even te lang moet laden… Dan haken we al snel af. De snelheid van je website is hierdoor tegenwoordig super belangrijk. Je kunt dit zelf controleren door je site of specifieke pagina's te analyseren in Google Page Speed.

Je ziet een score en daaronder een lijst met tips om de snelheid van je website te verbeteren, een ideale tool om je website in een flits te laten laden dus!

6. Zoekwoorden

We hebben het al een paar keer genoemd; het belang van goede zoekwoorden (of zoekwoorden). Weet je waar je klanten naar zoeken in Google? Deze vraag moet elk bedrijf zichzelf stellen, om er zeker van te zijn dat je online vindbaarheid werkt zoals gewenst. Een zoekwoorden analyse is hierbij van belang. Een tool die goed kan helpen, is Keyword Shitter, een gratis hulpmiddel die goede suggesties genereert. Als de zoekwoorden zijn gevonden, is het tijd om te analyseren. Google AdWords Keyword Planner, is hier dé tool voor. Hiervoor heb je wel een actief AdWords-account nodig, maar wij zijn van mening dat dat het 100% waard is voor je website. De tool geeft je nieuwe zoekwoordsuggesties en je kunt het zoekvolume zien. Als laatste stap verwerk je de feedback vanuit de tool, om de perfecte landingspagina te creëren. 

7. De perfecte landingspagina

De homepagina is je online visitekaartje. Het is van groot belang dat de pagina er goed uitziet en werkt voor de bezoeker. Bezoekers beslissen binnen enkele seconden of ze op je website blijven, of dat ze het alweer snel verlaten. Wees dus duidelijk over je doel en welke diensten je kan bieden, in combinatie met een goede call-to-action. Natuurlijk moet de website er ook visueel sterk uit zien.

8. Visueel sterk

Maak een uitgebreide pagina. Gebruik naast duidelijke teksten ook afbeeldingen, video's, infographics, citaten, etc. Dit maakt de pagina niet alleen overzichtelijker en leuker, maar zorgt er ook voor dat bezoekers langer op de site blijven hangen. Hoe langer ze blijven, hoe meer “punten” je scoort bij Google!

9. Inkomende links

De enige links naar je website die je positie op Google ondersteunen, zijn backlinks van websites die een goede reputatie hebben bij Google en daardoor zelf goed gerangschikt zijn. Ook is het belangrijk dat de website die naar jou linkt, ook echt relevant voor het bedrijf is. De zogeheten ‘anchorteksten’ moeten ook zorgvuldig bekeken worden, dit zijn stukjes tekst die klikbaar zijn in een tekst op de website. Zorg ervoor dat dit een trefwoord is en niet de klassieke woorden ‘klik hier’, daar scoor je namelijk niet mee.

10. Interne links

Interne links zijn een ander type link, het zijn links die je namelijk als bedrijf zelf creëert. Zorg voor links tussen verschillende pagina’s van je website, waarbij je gebruik maakt van belangrijke zoekwoorden. Hierdoor blijven de bezoekers op je site heen en weer springen van pagina tot pagina, en je raadt het al… Dat scoort weer hoog bij Google!

11. Externe links

Wanneer je van je website naar een externe website linkt, is het van belang dat je zorgt dat er deze pagina in een nieuw tabblad of venster wordt geopend. Als dit niet gebeurd, raak je simpelweg je bezoekers kwijt. Zorg er daarnaast voor dat de hyperlink geen belangrijke zoekwoorden bevat.

12. Interactie

Steeds vaker maken we beslissingen op basis van beoordelingen van anderen. Van eten tot een paar schoenen, beoordelingen kunnen het koopproces kraken of maken. Beoordelingen zorgen ervoor dat klanten op bepaalde websites belanden, dus ook op die van jou! Vraag daarom altijd aan je klanten of ze een review willen achterlaten op Google Mijn Bedrijf, of een social media platform zoals Facebook. Als er een beoordeling achtergelaten is door een klant, is het zeker belangrijk om altijd te reageren. Ook bij negatieve beoordelingen, kan je als bedrijf laten zien dat je oplossingen wil bieden, door te reageren met een bericht dat zegt “Onze excuses, we gaan het meteen oplossen!”. Bij positieve beoordelingen, is een bedankje al genoeg. Interactie, dat is waar het om draait.

13. Bezoekers sturen

Het is belangrijk dat elk bedrijf ervoor zorgt dat haar bezoekers naar de juiste pagina op uw website worden gestuurd. Je wil ze namelijk helpen en ervoor zorgen dat ze tevreden de website weer verlaten. Een goede truc hierbij, is om een duidelijk call-to-action per pagina te hebben, zodat je de bezoeker ook aanspoort tot het ondernemen van acties, in welke vorm dan ook. Een vriendelijke tip van ons: meet deze conversies met Google Analytics om te zien waar de juiste leads vandaan komen. Hier kan je altijd op inhaken in de toekomst, om je websiteverkeer nóg beter te laten verlopen. 

14. Controleren van je website

Door middel van Google Analytics kan je dus perfect bijhouden hoeveel bezoekers je website trekt, waar ze precies vandaan komen en nog veel meer handige statistieken. Zo kan je ook zien of het aantal bezoekers stijgt of daalt, zodat je kan uitvogelen waar het aan ligt, voor meer optimalisatie.

15. Breed vocabulaire

Door te variëren in je vocabulaire op je website, zorg je ervoor dat je pagina goed leesbaar is en dat het een frisse uitstraling heeft. Niet alleen is de tekst voor je bezoekers een stuk prettiger, maar je scoort ook hoger op Google vanwege de hoeveelheid zoekwoorden die je kan verwerken. Waar veel bedrijven een fout maken, is het herhalen van dezelfde bijvoeglijk naamwoorden. Bezoekers lezen niet graag dezelfde woorden, dit kan zelfs leiden tot het feit dat ze je website verlaten. Gebruik een gemakkelijke tool om synoniemen te vinden en pas je tekst hier op aan. 

16. Zoekwoorden controleren

We nemen een stapje terug naar de zoekwoorden die we eerder hebben besproken. Zoekwoorden analyseren en toepassen is pas de eerste stap, je moet natuurlijk wel controleren of ze daadwerkelijk werken. Een makkelijke manier om dit te doen, is simpelweg je zoekterm intypen in de zoekbalk op Google. Google zorgt voor suggesties, waardoor je een idee krijgt van welke vragen voor jouw doelgroep belangrijk zijn. Hiermee heb je de informatiebehoefte voor ogen en zie je snel waar je de kansen liggen omtrent SEO. Een simpele, maar zeker effectieve tip. 

17. Je gehele website controleren

Het is van groot belang dat elk bedrijf minimaal één keer per jaar de gehele site naloopt, waarbij je je inleeft in hoe een bezoeker de website ziet. Controleer de call-to-actions, de eventuele productteksten en bijvoorbeeld de contactpagina. De inzichten die omhoog komen per pagina, kunnen of verbeterd worden, of toegepast worden op een andere landingspagina. 

18. Links

Naast de website nakijken, is het uiteraard van belang dat er gekeken wordt naar de links. Doen ze het? Brengen ze de bezoeker naar de juiste pagina? Zo niet, is het een kwestie van snel aanpassen. 

19. 404 pagina’s verhelpen

Als een bezoeker op een 404 pagina belandt, betekent dit helaas negen van de tien keer dat hij meteen afhaakt. Het komt onprofessioneel over en mensen gaan liever niet met zulke bedrijven in zee. Verhelp daarom altijd de 404 pagina’s, bezoekers verliezen is simpelweg zonde. 

20. Mobiel en desktop

Als laatste tip, is het een aanrader om te controleren of de pagina’s goed functioneren op verschillende platformen. Denk hierbij aan desktop, maar natuurlijk ook aan mobiele bezoekers. Je wilt een vlekkeloze ervaring aanbieden aan al je bezoekers, ongeacht het apparaat dat zij gebruiken om je website te bezoeken. 

Verder lezen.