Zoals we allemaal al weten, is elk bedrijf opzoek naar een website die écht succesvol is. Leads genereren en bezoekers prikkelen, met omzet als doel, zijn zaken die bedrijven dagelijks uitoefenen. Omzet opleveren met je website is natuurlijk geweldig, maar hoe doe je dit als bedrijf precies? Het is belangrijk om te achterhalen wanneer een website succesvol is, en dat is nou precies wat we gaan bespreken in deze blog!
1. Design
Wij mensen zijn al snel geprikkeld wanneer een voorwerp (of een website!) er mooi uitziet. Een strak design dat meegaat met de tijd kan daarom wonderen doen voor je bedrijf. Is je website stoffig en slordig? Dan is de kans gigantisch dat de bezoeker al snel naar de website van de concurrentie gaat. Het gaat bij design vooral om die eerste indruk. Als je een website bezoekt wil je meteen kunnen zien waar het bedrijf voor staat en, misschien zelfs nog belangrijker, wat het bedrijf voor je kan betekenen. Als dit in een aantal seconden voor de bezoeker duidelijk is, dan kan je hierop inspelen door een duidelijke call-to-action te plaatsen op je homepagina. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief, of een bepaalde actie die je hebt lopen.
2. De gebruiker als uitgangspunt
Zoals hierboven al is aangegeven, is de bezoeker opzoek naar wat een bedrijf voor hem of haar kan betekenen. Hierdoor is het essentieel dat je website inspeelt op wat de gebruiker zoekt, door in te spelen op de emoties en de wensen van de gebruiker. Kan jij de wensen invullen? Dan zal de klant eerder drukken op je call-to-action, waardoor je website vanzelf een succes wordt. Duidelijk maken wat de bezoeker aan jou en je bedrijf heeft, is prioriteit.
3. Navigeren
Stel, je bevindt je op een website en bent opzoek naar een bepaald product. Zoals de meeste van ons, beginnen we bij de navigatiebalk bovenaan de pagina, toch? Tot je verbazing kan je, hoe goed je ook zoekt, niet vinden waar je naar opzoek bent. Geïrriteerd druk je op het rode kruisje, weg ermee.
Dit is een veelvoorkomend probleem in de digitale wereld. Het is daarom belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat de bezoeker gemakkelijk kan navigeren tijdens zijn of haar bezoek. Maak het voor de bezoeker daarom zo makkelijk mogelijk, door design, marketing en techniek samen te smelten. Dit wordt de user experience genoemd, waarbij het doel is om je bezoeker eigenlijk niet na te laten denken. Nadenken maakt de website ingewikkeld, waardoor het succes van je website simpelweg zal dalen. Kortom, maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk om te vinden waar zij naar zoeken. Hoe minder ze na hoeven denken, hoe beter jouw website zal bijdragen aan een succesvolle business.
4. Vindbaarheid
Al in eerdere blogs hebben we vindbaarheid besproken, maar ook bij dit onderwerp komt het weer om de hoek kijken. SEO, Search Engine Optimalization, is een geweldige tool om je website een welverdiende boost te geven. Je website kan er prachtig uit zien, super goede call-to-actions bevatten en makkelijk te navigeren zijn… Maar dan moet de website wél vindbaar zijn. Samen met Google Analytics kan je aan de slag gaan met SEO, zodat je je website bovenaan de ladder kan krijgen als het gaat om Google zoekresultaten. Hoe hoger, hoe beter.