Na het gehele proces van het bouwen van een website, van de huisstijl kiezen tot de lay-out, is de website klaar voor gebruik. Maar de vraag is alleen… Wat nu? Wanneer de website af is, is het uiterst belangrijk om verkeer op de website te krijgen, maar hoe kun je dit precies als bedrijf realiseren? Wat kan je doen om meer uit je website te halen en je klanten écht te prikkelen? In deze blog gaan we een aantal manieren onder de loep nemen, zodat je zeker weet dat je goed van start kan met je gloednieuwe website!
1. Doelen bepalen
De eerste stap die elk bedrijf toe moet passen, is het bepalen van doelen. Wat wil je precies bereiken met je website? Veel bedrijven zullen zeggen dat ze klanten willen werven, om deze vervolgens van leads tot sales te veranderen. Dit is makkelijk gezegd, maar hoe pak je dit precies aan? Per bedrijf kan dit verschillen, vandaar dat het essentieel is dat je als bedrijf je eigen doelen opstelt, in plaats van kijken wat de concurrentie bijvoorbeeld doet. Het is van groot belang dat je duidelijk alle doelen op een rijtje zet, zodat je hier ook naartoe kan werken. Hierbij is het wel belangrijk dat de doelen SMART worden opgesteld. De SMART-methode zorgt ervoor dat doelen ook daadwerkelijk haalbaar zijn. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Deze vijf zaken moeten per doel worden bekeken, om het doel echt te maken, zonder dat er lukraak zaken worden geformuleerd die niet haalbaar zijn. Dit scheelt enorm veel tijd en frustratie, aangezien je hierdoor kan werken aan doelen waarbij er licht is aan het einde van de tunnel.
2. Strategie opstellen
Een strategie opstellen is naast doelen formuleren van groot belang. Een strategie als het gaat om de doelgroep, is een strategie die elk bedrijf zou moeten bekijken. Hoe ga je namelijk je doelgroep bereiken? Het is hierbij essentieel dat het bedrijf kijkt naar waar de doelgroep zich bevindt en waar zij naar op zoek zijn. Wat kun je voor de doelgroep betekenen? En waarom zouden ze voor jouw bedrijf kiezen in plaats van de concurrentie? Wat is hierbij de meerwaarde van je bedrijf? Wanneer er onderzoek is gedaan naar de doelgroep, is het belangrijk dat je vervolgens kijkt naar hoe je de doelgroep kan prikkelen. Hoe kan je ze actie laten ondernemen? Een krachtige website is hierbij een geweldig hulpmiddel, omdat je in de digitale wereld meteen kan laten zien waar je bedrijf voor staat en welke mogelijke oplossingen je bedrijf de doelgroep kan bieden.
3. Strategie vervolgens meten
Een strategie opstellen om je doelgroep te bereiken en bezoekers te trekken naar je website is natuurlijk zo waardevol als maar zijn kan, maar hoe weet je zeker dat je strategie ook daadwerkelijk werkt? Het meten van je strategie is hierbij van groot belang, alleen dan weet je zeker dat je door middel van je website de vruchten kan plukken. Een tool om deze zaken te meten, is ongetwijfeld een tool die bij veel mensen al bekend is; Google Analytics. Met Google Analytics kan je van A tot Z meten hoe succesvol je website is, en dus ook zaken met betrekking op je doelgroep en de bezoekers. Het biedt daarnaast talloze inzichten met betrekking tot bezoekers, zodat je als bedrijf precies kan zien waar de bezoekers vandaan komen. Handig voor wanneer je bijvoorbeeld een advertentie hebt lopen via Facebook, je kan direct meten of de advertentie daadwerkelijk werkt. Ook biedt Google Analytics een keyword rapportage, zodat je je zoekwoorden kan optimaliseren en je website hier vervolgens op kan aanpassen. Perfect.
4. Resultaten opvolgen
Het meten van de bezoekers en het verkeer is dus de derde stap in het optimaliseren van je website, maar er komt nog een vierde stap bij. Nadat je met bijvoorbeeld een tool als Google Analytics je website hebt gemeten van begin tot eind, is het verstandig om alle inzichten die je hebt opgedaan te noteren. Inzichten die de website een boost kunnen geven, moet je zeker niet links laten liggen. Een voorbeeld: je ziet in Google Analytics dat je zoekwoorden niet optimaal scoren, waardoor je veel bezoekers misloopt. Het is altijd even slikken, want het is geen pretje om negatieve inzichten te ontvangen, maar je kan vervolgens wél actie ondernemen. De zoekwoorden die nog extra aandacht vragen, kan je binnen de kortste tijd verbeteren, zodat je website optimaal kan stralen in het drukke online landschap. Je website is af, de optimalisatie is toegepast en je bent klaar om de markt te veroveren.