Bij Websitebezorgd werken we met een standaard procedure, om al onze klanten blij te maken met een website op maat. Vaak krijgen wij de vraag hoe we dit dan aanpakken, aangezien elk bedrijf anders is en andere wensen heeft. In deze blog gaan we ons stappenplan langs, om een duidelijk beeld te schetsen van hoe wij voor en met onze klanten te werk gaan om een website te kunnen lanceren waar je trots op kan zijn!
Beginfase
Voor elke klant beginnen we met dezelfde stap, de kick-off. Tijdens de kick-off, bespreken we met onze klanten wat er precies moet gebeuren. Welke wensen zijn er? Tijdens het gesprek bepalen we samen wat er moet gebeuren om de droom werkelijkheid te maken. zo bekijken we de eisen die de klant heeft, wat voor lay-out kiezen we bijvoorbeeld voor? Hoe gaan we de huisstijl in de website verwerken?
Als de stijl van de website is besproken, bekijken we vervolgens de sitemap. Een sitemap is een document waarin alle pagina’s en interne links van de website duidelijk vermeld staan. Het wordt ook wel vergeleken met de inhoudsopgave van een boek en zorgt voor overzicht. Het is niet alleen overzichtelijk voor ons en voor de klant, maar ook Google is groot fan van sitemaps. Nadat de sitemap is besproken, kijken we naar de pagina’s die op de website moeten komen. Natuurlijk starten we hierbij bij de homepagina, hét online visitekaartje waar je je bezoeker meteen mee kan prikkelen. Vervolgens wordt er gekeken naar welke pagina’s nog meer van toepassing kunnen zijn, wat per bedrijf weer flink kan verschillen. Soms gaat het om productpagina’s, maar het kan ook over een blogpagina gaan. Per klant bekijken we de opties en komen we samen op het gewenste eindresultaat.
Nadat de website volledig is besproken en de wensen centraal staan, moet er uiteraard gekeken worden naar het doel van de website. Wil de klant producten verkopen, of juist de naamsbekendheid vergroten van een evenement? Ook deze zaken kunnen per klant verschillen, wat het alleen maar belangrijker maakt om het echt goed te bespreken. Als het doel is vastgesteld, kunnen we door naar de volgende stap; het design.
Het design
Aan de hand van de eerder samengestelde sitemap, beginnen we eerst met de homepagina om te kijken of de stijl passend is. Is de huisstijl makkelijk toe te passen? Is het logo nog zoals gewenst? Wat voor informatie moet er op de homepagina komen om de klant meteen een goede eerste indruk te geven? Veel verschillende zaken omtrent design worden aandachtig bekeken en volledig besproken, zodat het voor alle partijen meteen helemaal duidelijk is. Nadat de homepagina is besproken, kunnen we door met de andere pagina's. Hierbij wordt er over elk content blok aandachtig nagedacht! Je wil uiteraard een website lanceren waar je écht trots op kan zijn, dus we slaan geen pixel over.
De ontwikkeling
Nadat alles is besproken en overlegd, sluiten wij ons op om goed aan de slag te gaan met de website. Ondertussen gaat de klant of een copywriter aan de slag met de teksten, aangezien een lege website natuurlijk geen nut zou hebben. Deze teksten worden vaak door beide partijen geschreven en bekeken. Als onze copywriter een tekst heeft geschreven, gaat de klant er altijd eerst naar kijken voordat het meteen aan de website wordt toegevoegd. Andersom is dat ook het geval, als de klant de teksten aanlevert, gaat de copywriter ook aan de slag om het tot in de puntjes te controleren. Staan de komma’s op de juiste plek? Zijn er geen typ- of spellingsfouten te vinden in de tekst? Nadat alles is gecontroleerd, worden de teksten aan de webpagina’s toegevoegd. Hierna krijgt de website meteen leven in zich geblazen, waardoor je al een goed beeld krijgt van hoe het gewenste eindresultaat eruit kan komen te zien.
Livegang
Om de website optimaal te lanceren, is het van belang dat alles nog eens goed gecontroleerd wordt. Staat alles op de juiste plek? Is de spelling correct? Werken de links? Het opzetten van de juiste redirect is hierbij extreem belangrijk. Een redirect is een interne omleiding binnen een website, waarbij de gebruiker van een oude pagina naar een nieuwe pagina kan navigeren. Als er niet naar redirects wordt gekeken, dan kan de gebruiker belanden op een 404-foutmelding, wat helaas vaak betekent dat de gebruiker naar een andere website gaat in plaats van terug naar die van jou.
Naast alles controleren, worden er ook op de achtergrond allerlei acties ondernomen. Zo wordt er gekeken naar alles wat te maken heeft met SEO. Denk hierbij aan titels, metadescriptions en zoekwoorden. Hoe mooi de website er ook visueel uitziet, als je niet scoort op Google, dan heb je het allemaal voor niks gedaan. Extreem belangrijk dus, vandaar dat onze experts er goed mee aan de slag gaan om de lancering zo vlekkeloos te laten verlopen!
De website is af en klaar voor gebruik. Alles wordt nog een laatste keer bekeken en besproken, om er zeker van te zijn dat alles in het kick-off gesprek is afgevinkt. Is dit het geval? Dan kunnen we op de lanceringsknop drukken. “We have liftoff!”