"Staar je niet blind op data", een cliché die door veel marketeers gebruikt wordt. Opzich zit er best wat logica achter. Elke keer je weg navigeren in Google Analytics en conclusies trekken uit Google Ads resultaten. Als marketeer ben je er regelmatig uren mee bezig en niet altijd met het gewenste resultaat. Dit kan veel sneller en slimmer met Looker Studio.
Looker Studio is een krachtige en flexibele tool die bedrijven in staat stelt om hun data visueel te presenteren en te analyseren. Met Looker Studio kun je real-time inzicht krijgen in de prestaties van je bedrijf, zowel op het gebied van marketing als operationeel. In dit blog bespreken we de mogelijkheden van Looker Studio en waarom het een must-have tool is voor elk bedrijf.
Hoe werkt Looker Studio?
Met Looker Studio kun je aangepaste rapporten en dashboards creëren. Hierdoor kun je jouw data op een duidelijke en overzichtelijke manier presenteren. De rapporten zijn aanpasbaar en kunnen worden gedeeld met teamleden, stakeholders en klanten. Hierdoor kun je iedereen betrekken bij het besluitvormingsproces en iedereen op de hoogte houden van de prestaties van je bedrijf.
Looker Studio heeft een integratie met een heleboel Google-producten, die je met een paar klikken op de knop kunt verbinden aan je dashboard. Een integratie met Google Analytics, Google Ads en Google Search Console is voor veel bedrijven als een uitstekende basis voor een duidelijke data-analyse. Hierdoor kun je real-time inzicht krijgen in de prestaties van je online marketingcampagnes en de effectiviteit ervan beoordelen. Je kunt bijvoorbeeld bekijken hoeveel verkeer je website genereert, hoeveel conversies je campagnes opleveren en hoe je website presteren op bepaalde zoekwoorden.
Looker Studio biedt ook de mogelijkheid om geavanceerde analyses uit te voeren. Hierdoor kun je bijvoorbeeld specifieke trends identificeren en inzicht krijgen in de ontwikkeling van je bedrijf over een bepaalde periode. Hierdoor kun je snel en efficiënt beslissingen nemen en je bedrijf verder optimaliseren.
Hoe analyseer je je doelgroep?
Een ondernemer heeft vaak wel een relatief goed beeld van hoe hun doelgroep eruit ziet: leeftijd, gender en bijvoorbeeld interesses. Toch kan het zo zijn dat de data andere inzichten geeft. Google Analytics bezit bijvoorbeeld de data over je organische doelgroep. Met wat slimme tabellen kun je zo je doelgroep duidelijk in kaart brengen.
Er zijn ook een heleboel bedrijven die gebruik maken van Google Ads. Voordat je een advertentie aanzet, selecteer je vaak je doelgroep op basis van een aantal interesses. Het algoritme van Google laat vervolgens de advertentie zien aan personen waarvan zij denken dat dit behoort tot de doelgroep van je bedrijf. Het kan dus zijn dat je organische doelgroep anders is dan je doelgroep in Google Ads.
Dit verschil kun je in kaart brengen met Looker Studio. Door een tabel van Google Analytics en Google Ads met elkaar te vergelijken, kun je je doelgroep hierdoor beter targetten.
De onderstaande afbeelding toont zo'n doelgroep analyse. Links toont een tabel met de gegevens van Google Analytics (gefilterd op organisch verkeer). Zo zie je dat de desbetreffende website organisch het meest bezocht worden door de leeftijdsgroep 25-34. Rechts (Tabel Google Ads) blijkt echter dat er onwijs veel vertoningen en klikken zijn voor de leeftijdsgroepen 35-44 en 45-54. De kosten die voor deze leeftijdsgroepen gemaakt worden kunnen veel beter uitgegeven worden voor 25-34. De leeftijdsgroep van 25-34 is namelijk organisch veel geïnteresseerder en in de rechter tabel zie je ook nog eens dat deze leeftijdsgroep de meeste conversies oplevert. De Google Ads doelgroep sluit dus niet goed aan op de organische doelgroep; tijd voor wat aanpassingen!
Looker Studio heeft enorm veel mogelijkheden voor interessante analyses. Ben je benieuwd hoe jij jouw marketing naar het hoogste niveau kunt helpen? We komen graag met je in contact!