1. Gebruik relevante afbeeldingen
Allereerst is het belangrijk dat de afbeeldingen die je gebruikt relevant zijn. Afbeeldingen zijn aandachtstrekkers, dus ga er maar vanuit dat je bezoekers eerst de afbeeldingen zullen bekijken voor ze de bijbehorende tekst gaan lezen. Zorg er daarom voor dat je afbeeldingen bijdragen aan het verhaal dat je wilt vertellen of het gevoel dat je wilt overbrengen.
Wat moet je vermijden?
Nietszeggende stockfoto’s zijn absoluut niet geschikt voor je website. Op zulke afgezaagde afbeeldingen knappen mensen af en bovendien voegen ze niets toe aan je verhaal. Dan verspil je de aandacht die websitebezoekers je geven. Hieronder staat een voorbeeld van zo’n nutteloze algemene foto:
Vermijd naast de algemene foto’s uit beeldbanken ook afbeeldingen van slechte kwaliteit of drukke en rommelige foto’s. Ook dit soort foto’s voegen weinig toe en leiden mensen alleen maar af.
Hoe moet het dan wel?
Gebruik afbeeldingen die echt iets aan je verhaal toevoegen. Een afbeelding moet goed aansluiten bij dat wat jij aan je websitebezoekers wilt overbrengen. Zo bereik jij ook de mensen die misschien niet alles lezen wat je hebt geschreven. Alleen al de afbeeldingen kunnen dan (de strekking van) de boodschap overbrengen. Bij een introductiepraatje kun je bijvoorbeeld een foto van jezelf toevoegen. Zo’n foto laat, los van de tekst, al veel over jou zien. Denk dan ook goed na welke foto je kiest.
Naast afbeeldingen die je verhaal ondersteunen, kun je ook gebruik maken van plaatjes die iets demonstreren. Denk hierbij aan productfoto’s, maar ook aan grafieken en diagrammen. Dit soort afbeeldingen voegen daadwerkelijk iets toe aan je website. Ze zijn relevant.
WEL:
- Afbeeldingen die iets aan je verhaal toevoegen
- Product foto's
- Grafieken en diagrammen
NIET:
- Nietszeggende stockfoto’s
- Afbeeldingen van slechte kwaliteit
- Drukke en rommelige foto’s
2. Zet je afbeeldingen op de juiste plaats
Afbeeldingen trekken de aandacht. Hier kun jij bij het schrijven van je verhaal handig gebruik van maken. Als je weet dat de ogen van de lezer gelijk naar de afbeelding zullen dwalen, kun je hierop inspelen. Plaats bijvoorbeeld boven je tekst eens een afbeelding. Als je paginatitel onder een afbeelding staat, blijkt die namelijk door 10% meer mensen te worden gelezen. Ook kun je ervoor kiezen om de titel in een afbeelding te verwerken, want ook dat werkt.
Nu je de kracht van afbeeldingen kent, moet je beter na gaan denken over de tekst die je onder een afbeelding plaatst. Zo blijken onderschriften van afbeeldingen 3x beter te worden gelezen dan de rest van de tekst. Probeer dus de essentie van je artikel te vangen in de afbeeldingen en hun onderschrift. Plaats een afbeelding nooit meer op een willekeurige plek!
3. Huur een fotograaf in
Inmiddels weet je hoe belangrijk het is om de juiste afbeeldingen op je website te gebruiken. Maar hoe kom je eigenlijk aan die perfecte plaatjes? Het eerste antwoord daarop is: huur een fotograaf in! Een fotograaf kan je helpen met het maken van mooie foto’s van jezelf, je collega’s, je diensten of producten en je bedrijf. De juiste kwaliteit, de juiste belichting en de juiste compositie: al deze factoren samen maken dat je afbeeldingen een professionele uitstraling krijgen. Die professionele uitstraling geeft je website een boost en komt je bedrijf ten goede. Oriënteer je dus eens op een fotograaf, dan vindt je vast wel iemand die bij jou en je bedrijf past.
4. Download stockfoto’s
De tweede manier om aan goede afbeeldingen voor je website te komen is het downloaden van stockfoto’s. Stockfoto’s zijn over het algemeen te verkrijgen via beeldbanken. Een beeldbank bevat een grote collectie stockfoto’s die wordt beheerd door een bedrijf. Al deze foto’s zijn rechtenvrij en kunnen dus door iedereen gebruikt worden. Meestal moet je de foto’s kopen, maar er is ook een aantal beeldbanken waar je de afbeeldingen gratis kunt downloaden.
Via deze beeldbanken kun je dus toegang krijgen tot grote fotocollecties. Al dan niet betaald kun je de foto’s downloaden en gebruiken voor op je website. Omdat de beeldbanken voor iedereen toegankelijk zijn, zijn de foto’s niet uniek. Het is mogelijk dat andere websites dezelfde afbeeldingen gebruiken als jij. Vandaar dat een fotograaf inhuren voor het maken van foto’s de voorkeur heeft.
Let op: download je afbeeldingen altijd via een beeldbank. Gebruik nooit foto’s die je via Google vindt! Op deze foto’s zit meestal copyright, waardoor je ze niet zomaar mag gebruiken. Wanneer je dat toch doet, kun je een behoorlijke boete krijgen.
Beeldbanken met gratis stockfoto’s
We delen graag een kleine selectie beeldbanken met je om je op weg te helpen. De onderstaande beeldbanken bevatten gratis stockfoto's van goede kwaliteit.
We hopen dat je iets hebt aan deze tips en dat ze je helpen om je website weer net een stukje beter te maken. Ga er vooral mee aan de slag en probeer wat uit! Heb je nog vragen over het gebruik van afbeeldingen of vind je het fijn als er even iemand meekijkt? Wij helpen je graag! Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.