Bezoekers trekken naar je website, online winkel of socialmediakanalen kan voor veel bedrijven voor geweldige uitkomsten zorgen. In deze blog gaan we kijken naar 6 manieren om bezoekers te trekken, zodat de mooie website van je bedrijf de aandacht krijgt die het verdient.
- Zoekwoorden
Zoals besproken in eerdere blogs, zijn zoekwoorden extreem belangrijk als het gaat om bezoekers trekken naar je website. Negen van de tien bezoekers komen binnen via zoekwoorden intypen in de zoekbalk van Google. Juist omdat zoveel bezoekers via Google binnenkomen, is het essentieel om dit te optimaliseren. Een goede analyse van welke zoekwoorden het beste werken, is de eerste stap. Een korte brainstorm met het team kan voor grote veranderingen zorgen, terwijl het nog geen uurtje hoeft te duren. Vervolgens, na de brainstorm, kan je de 15 à 25 zoekwoorden checken door middel van de tool Google Keyword Planner. Deze tool geeft inzichten die je vervolgens kan toepassen op je zoekwoorden en de teksten waar de zoekwoorden in verwerkt moeten worden. Zijn je zoekwoorden goed en score je hoog op Google? Dan is de kans groot dat je binnen de kortste tijd meer verkeer op je website hebt dan ooit tevoren!
- Een gebruikersvriendelijke website
We kennen het allemaal, je bent rustig aan het surfen op het web en komt op een website terecht waar je wellicht informatie op kan vinden voor een bepaald onderwerp. Het probleem is alleen dat de website out-dated is, niet prettig werkt en er niet professioneel uitziet. En laten we eerlijk blijven… Dit komt op ons mensen niet goed over. Bezoekers kunnen dit dus ook zeker op jouw website ervaren, daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je website altijd up-to-date en prettig te gebruiken is. Is je website namelijk wél gebruikersvriendelijk, dan is de kans groot dat de tevreden bezoekers jouw website aanraden. Mond-tot-mond reclame kan super krachtig zijn, maar dat begint pas bij een website die tot de puntjes is geoptimaliseerd voor de bezoekers.
- Blogs!
Een efficiënte manier om bezoekers naar je website te trekken én informatie aan te reiken, is het schrijven van blogs. Deze manier van bezoekers trekken is voor alle partijen waardevol, jij krijgt verkeer op je website en de bezoeker kan relevante informatie opdoen over een onderwerp naar keuze. Een simpele en duurzame win-win situatie dus. Als bedrijf kan je je blog ook gebruiken om zoekwoorden in te verwerken, wat bij Google meteen opvalt. Hoe meer je (positief) opvalt, hoe hoger je score is bij Google en hoe hoger jouw website op de ranking beland wanneer het gaat om zoekresultaten. En we weten allemaal, hoe hoger, hoe meer clicks.
- Wees verrassend
Veel bedrijven kennen veel concurrentie, aangezien de meeste bedrijven geen monopoliepositie uitoefenen. Dit is op zich niet het einde van de wereld, zolang je als bedrijf maar goed omgaat met het feit dat je concurrenten hebt in je vakgebied. Wat je als bedrijf kan doen om je af te scheiden van de concurrentie, is verrassend zijn. Wat maakt jouw bedrijf anders dan de andere opties? Is dat alleen de prijs, of ook de ervaring die je een klant kan geven? Een echte merkbeleving kan extreem waardevol zijn, want ook dat kan leiden tot mond-tot-mond reclame. Een bedrijf dat opvalt, is een bedrijf dat flink kan groeien.
- Social media inzetten
Niet alleen Google hoeft je beste vriend te zijn wanneer het gaat om het trekken van bezoekers, ook sociale media kan een geweldige helpende hand zijn. Adverteren op Facebook en LinkedIn is bijvoorbeeld een strategie die veel bedrijven inzetten, maar het kan nóg makkelijker. Een goed voorbeeld is de Instagrampagina van het bedrijf Bol.com, zij onderscheiden zichzelf op onder andere Instagram door posts te plaatsen die opvallen en makkelijk te delen zijn. Elke like, is een kans op het vergroten van de naamsbekendheid van je bedrijf.
- Snelheid
De laatste tip is een tip die goed past bij tip 2. Wij mensen zijn online vaak ongeduldig, als iets net wat te lang duurt, dan haken we al snel af. Op je website is dit ook zeker aan de gang, want een langzame website is een afknapper. Zorg er daarom voor dat je website sneller laadt dan het licht, want niet alleen is dit prettig voor je bezoekers, ook Google is er groot fan van. De zogeheten page speed heeft effect op de rankings van Google en zoals eerder besproken, hoe beter je ranking, hoe meer… Clicks!