Wat is Zapier?
Zapier is een programma dat het mogelijk maakt om verschillende systemen met elkaar te koppelen door middel van automatisering, zodat je veel tijd bespaart. Zapier maakt gebruik van zogeheten “zaps”, templates met “triggers” en bijbehorende “actions”. De “trigger” kan bijvoorbeeld een potentiële klant zijn, die zich inschrijft voor een nieuwsbrief. Zapier zorgt ervoor dat na deze “trigger” een “action” ontstaat, geheel automatisch en zonder gedoe. Een goed voorbeeld hiervan, is bijvoorbeeld dat het mailadres direct wordt toegevoegd aan jouw mailinglijst, zonder dat je het zelf door hebt.
1. Opties
Zapier is je beste vriend als het gaat om je werk makkelijker maken, het heeft voor elk bedrijf interessante opties die zeker de moeite waard zijn om te bekijken. Zapier ondersteunt al meer dan 3000 apps, dus je weet bijna zeker dat er handige tools tussen zitten voor jouw bedrijf en werkwijze. Staat je bedrijf bekend om het geven van trainingen? Geen probleem, de inschrijvingen komen automatisch terecht in je mailinglijst, zodat je direct aan de slag kan. Wil je dat je nieuwe YouTube video ook automatisch op je Facebook-pagina wordt geplaatst? Ook dit is geen probleem, Zapier regelt het voor je, geheel in de achtergrond. Van Mailchimp tot Twitter en van Instagram tot Philips Hue, Zapier staat bekend om zijn grote hoeveelheid opties. Voor elke drukke ondernemer zit er wat tussen.
2. Automatisering
Dat jij het druk hebt om je bedrijf optimaal te laten stralen, is niet meer dan logisch. Mails beantwoorden, SEO controleren en klanten tevreden stellen, je hebt je handen elke dag weer vol. Een lekkere cappuccino tussendoor is ondenkbaar, jij en je bedrijf lopen constant op volle toeren. Herkenbaar? Dan is Zapier wat voor jou én je stralende bedrijf! Omdat Zapier alles regelt in de achtergrond, valt er een last van je schouders. Weg met kopiëren en plakken van mailadressen en verwelkom de automatisering die Zapier volledig regelt voor je.
3. Rust en focus
Dat automatisering zorgt voor meer rust en focus, is al een lange tijd duidelijk. Je ziet het tegenwoordig overal, van Philips Hue lampen die automatisch aan gaan zodra je het huis in stapt, tot de verwarming die automatisch op 20 schiet, zodra het half acht is. Automatisering online is redelijk nieuw, maar al snel zien duizenden bedrijven hier enorm veel voordeel in. Zapier regelt alles, zodat jij je nooit meer zorgen hoeft te maken over het in de gaten houden van al het verkeer op de website. Inschrijvingen gaan automatisch, nieuwsbrieven worden verstuurd zonder ook maar één knop aan te raken en je vervolgmail kan je zo instellen dat hij pas na twee weken verstuurt, uit zichzelf. Kortom, je houdt kostbare tijd over, waarin je kan genieten van wat extra vrije tijd, of juist waar je focus kan leggen op het helpen van klanten en het uitbreiden van je bedrijf.
4. Werken aan wat echt belangrijk is
Omdat je veel tijd overhoudt door de automatisering van Zapier, kan je werken aan wat écht belangrijk is. Dit is voor elk bedrijf natuurlijk anders, maar toch hebben ze allemaal iets gemeen… Extra tijd. Extra tijd voor bellen met klanten, voor het bedenken en realiseren van een nieuwe huisstijl, of juist extra tijd voor het versterken van het team. Kortom, je hebt de tijd om te werken aan groeien met je bedrijf én je team, om het uiterste te halen uit elke werkdag. Natuurlijk kan je ook je extra tijd benutten om even tot rust te komen met die lekkere cappuccino, de mogelijkheden houden niet op. Hoe je je tijd ook in wilt delen, Zapier zorgt ervoor dat je de mogelijkheid hebt om te kiezen. Waar kies jij voor?
5. Tevreden klanten
Werken aan wat belangrijk is, is voor veel bedrijven al een geweldige reden om met Zapier goed aan de slag te gaan. En hoewel dit ook zeker waar is, is het ook belangrijk om op de lange termijn na te denken. Wat ik hiermee bedoel is simpel, als je als bedrijf meer tijd hebt om te werken aan andere dingen, dan komen de tevreden klanten vanzelf. Meer tijd voor een speciaal project, of simpelweg meer tijd per klant, kan een hele prettige invloed hebben op de klanttevredenheid en dat is natuurlijk niet voor niets! Hoe meer tijd je aan iets of iemand besteed, hoe meer je laat zien dat je je klant hoort. Een klant die zich gehoord voelt, is een klant die tevreden is. Jij hebt meer tijd over en de klant is helemaal tevreden. Win-win.
Zapier is een kwestie van uitproberen, in het spannende diepe duiken en kijken wat werkt voor jouw bedrijf, want elk bedrijf is anders en heeft een andere aanpak. Eén ding is zeker, deze vijf voordelen maken het leven van een drukke ondernemer 100 keer makkelijker. Meer tijd voor zaken die echt belangrijk zijn, terwijl Zapier de rest doet. Wij bij Websitebezorgd kunnen Zapier niet wegdenken, nu jij nog.