Online marketing is ingewikkeld en het is nog net wat moeilijker voor organisaties met een duurzame focus. Waarom? Omdat producten en diensten in de duurzaamheid het niet altijd ‘winnen’ op basis van prijs en snelheid. Er is soms meer uitleg voor nodig waarom de duurzame keuze uiteindelijk wél de goedkoopste optie is.
Om je hier bij te helpen hebben we een aantal verschillende online marketing strategieën waarbij jij je doelgroep nog beter kan aanspreken.
Liever kijken/luisteren?
1. Target op zoek gedrag
Je wilt je doelgroep kunnen aanspreken op basis van hun zoekgedrag. Iemand die gezocht heeft op een subsidie om zijn of haar bedrijfspand te verduurzamen, is veel interessanter om een advertentie voor te schotelen voor een duurzame oplossing. Want je weet dat deze persoon al actief bezig is met duurzaamheid.
Op deze manier maak je al een nadrukkelijke scheiding tussen de groep die zich bewust is van het probleem en de groep die nog niet actief bezig is met duurzaamheid. Dit kan je bij Google Display advertenties doen aan de hand van:
- Zoektermen die de persoon eerder heeft ingevuld op Google
- Specifieke URL’s of websites die iemand heeft bezocht.
Voorbeeld in Google Ads:
Het resultaat hiervan is dat aannames in de doelgroep van veel minder groot belang zijn dan wanneer je de doelgroep bepaald aan de hand van locatie, leeftijd, interesses, etc. Het is al duidelijk dat de persoon geïnteresseerd is in duurzaamheid.
Deze doelgroep kan je dan vervolgens aanspreken via:
- Google Display Ads
- Youtube Advertenties
- Google Search Advertenties
2. Scrapen van mailadressen
Via tools is het mogelijk om mailadressen te scrapen van een specifieke doelgroep op LinkedIn. Hierdoor kan je precies de doelgroep samen stellen en gaan aanspreken op LinkedIn, Instagram, Facebook & Google.
Deze mailadressen kan je importeren om cross mediaal dezelfde doelgroep aan te spreken. Het is natuurlijk niet toegestaan om deze mailadressen toe te voegen aan een mailinglijst. Je kan de doelgroep samenstellen in LinkedIn Sales Navigator, bijvoorbeeld aan de hand van:
- Aantal medewerkers bij het bedrijf
- Locatie
- Functie titel
- Ervaring
- Branche
- Etc.
Zo ziet dat er in LinkedIn uit:
Bij het toepassen van deze techniek krijgt de doelgroep - die je hebt samengesteld aan de hand van hun duurzame eigenschappen - je advertentie te zien op de verschillende kanalen: LinkedIn, Instagram, Facebook, Google.
3. Maatwerk leadgenerator
Bij verschillende klanten werken wij met maatwerk leadgenerators. Deze zijn bedoeld om de doelgroep te laten beseffen welke pijn het product oplost. Dit is op verschillende manieren toe te passen. Een voorbeeld dat wij gebruiken is van UV Smart. Zij hebben apparatuur voor in ziekenhuizen waarmee op een snelle en hele duurzame manier medische apparatuur gedesinfecteerd wordt. Dit heeft voor gebruikers van dit product enorm veel voordelen: sneller, goedkoper, veiliger, etc.
We hebben er voor gekozen om dit in overzicht aan de hand van de situatie van de lead inzichtelijk te maken. Onderstaand zie je een screenshot van de tooling. Zelf proberen? Klik hier. De lead geeft aan hoe vaak per dag het apparaat gebruikt wordt en hoeveel apparaten er zien. Er wordt een eerste overzicht getoond van: besparing in geld; besparing in CO2; besparing van de tijd.
Ook overzichten van de bedragen + een formulier voor het ontvangen rapport is ook te vinden bij de leadgenerator.
Het resultaat hier van is: de doelgroep gaat actief nadenken over het probleem en de pijn die ze hebben omdat ze nog geen gebruik maken van dit product. De waarde van het gebruiken van dit product wordt direct duidelijk gemaakt.
De gebruikers gaan snel van awareness naar consideration:
4. Sector personalisatie
Sector personalisatie werken wij veel mee zodat de doelgroep en bezoekers op de website. Niet zelf hoeven na te denken hoe het product of dienst in hun situatie kan helpen. Dit kan je doen door het maken van:
- Landingspagina’s voor specifieke doelgroepen
- Blogs voor specifieke doelgroepen
- Advertenties voor specifieke doelgroepen
- Cases/klantreferenties in een specifieke doelgroep
In voorbeeld hier van de branche pagina. Zoals je hier onder kan zien is landingspagina gemaakt voor elke branche waarin EasySecure werkt. Van de bouw tot aan de retail dit spreekt voor de doelgroep enorm tot de verbeelding.
Als het gaat om duurzaamheid is dit heel erg goed toe te passen. Per branche kan je aangeven wat je kan doen om die specifieke branche te verduurzamen, op manier waar zij zelf nooit over na gedacht hadden.
Hierdoor zorg je er voor dat een klant helemaal ontzorgd is om te bepalen of het product bij hem of haar past.
5. Vergelijkbaar segment Google Ads
In Google is het nog 2 maanden mogelijk om een doelgroep aan te spreken aan de hand van een bestaande doelgroep. Klinkt ingewikkeld, is het niet. Google heeft van elke gebruiker enorm veel data, aan de hand hiervan kunnen zij bepalen welke personen nog meer passen in de doelgroep die je aan het bereiken bent. Op deze manier kan je met het behulp van algoritme je doelgroep makkelijker 2 tot 10 keer zo groot maken!
Onderstaand een voorbeeld van een campagne voor een B2B klant. Met het gebruik van een vergelijkbaar segment konden we binnen 1 maand tijd 38 conversies realiseren.